دسته‌بندی نشده

نکات مدیریتی داروخانه برای بازدهی بیشتر

نکات مدیریتی داروخانه برای بازدهی بیشتر - آکو دکورال

داروخانه یکی از مهم ­ترین مراکز تامین داروی مورد نیاز افراد است. در این مکان قوانین خاصی وجود داشته که رعایت آنها سبب بهبود کیفیت و افزایش بازدهی داروخانه می شود. در توضیح بیشتر باید به این مورد اشاره کنیم که بیشتر مراجعین داروخانه بیماران یا همراهان آنها هستند. در نتیجه صف­ های طولانی داروخانه برای دریافت دارو مناسب نبوده و با بهره­ گیری از نکات مدیریتی باید زمان تحویل دارو را به حداقل کاهش دهید.

داروخانه هم همانند دیگر سازمان­ ها و شرکت­ هایی که مشغول به فعالیت هستند، باید سیستم مدیریتی خاص خود را داشته باشد. حضور یک مدیر کارامد بازدهی داروخانه را تا حد زیادی افزایش می­دهد. در داروخانه به دلیل ارتباط مستقیم با مراجعین احتمال بروز هر گونه تنش و بحثی وجود دارد. یک مدیریت قوی از بروز چنین موارد بحرانی می­تواند جلوگیری کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص نکات مدیریتی داروخانه کسب کنید.

مدیریت منابع داروخانه

داروخانه مکانی برای عرضه دارو است. بنابراین حجم بسیار بالایی از اقلام دارویی را در این مکان مشاهده می ­کنیم. بهتر است بدانید که علاوه بر داروهایی که در قفسه­ های داروخانه موجود است، حجم دیگری درون انبار داروخانه نگهداری می­ شود. رعایت شرایط نگهداری این داروها و همچنین توجه به موجودی آنها از جمله مهم ­ترین نکات مدیریتی داروخانه است. در خصوص اهمیت این کار باید بدانید که دارو تنها یکی از اقلام موجود در داروخانه است. دیگر اقلام نظیر تجهیزات پزشکی، وسایل آرایشی و بهداشتی و.. هم در این محیط موجود هستند.

مسئول داروخانه در انبار داروخانه - آکو دکورال

یک مدیر باید توجه کافی به موجودی داروها داشته و هنگامی که موجودی دارویی در قفسه داروخانه کاهش پیدا می ­کند، باید از انبار دارو خانه آن را جایگزین کرده و در صورت کم شدن موجودی انبار هم دارو را مجدد خریداری کند تا داروخانه با مشکل نبود دارو مواجه نشود. موجود بودن همیشگی اقلام دارویی در داروخانه نقش زیادی بر روی افزایش کارایی آن دارد.

مدیریت منابع انسانی داروخانه

داروخانه را می­توان یکی از مشاغل خدماتی دانست که پرسنل فعال در این محیط با مراجعین ارتباط مستقیم دارند.  وجود این ارتباط مستقیم بین پرسنل داروخانه و مراجعین سبب می­ شود تا مراجعین بر روی نحوه رفتار و عملکرد پرسنل حساس بوده و توجه بیشتری به این مورد داشته باشند. به این ترتیب اگر در داروخانه پرسنل متخصص و با تجربه فعالیت داشته باشند که علاوه بر تحویل دارو بتوانند در این زمینه به مراجع راهنمایی هم ارائه دهند، داروخانه مورد نظر بیشتر مورد توجه افراد قرار می­ گیرد.

در مقابل رفتار نامناسب پرسنل هم سبب دفع مراجعین شده و تاثیر مستقیمی بر روی کاهش بازدهی داروخانه دارد. مدیریت منابع انسانی جز وظایف مدیریت محسوب می ­شود و توجه به آن از نکات مدیریتی داروخانه است. برای اینکه مدیریت نیرو انسانی به نحو احسن انجام شده و کارایی داروخانه خود را افزایش دهید، در این زمینه باید به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه توضیح داده می­ شوند.

پرسنل داروخانه در حال نسخه پیچی - آکو دکورال

نکات مدیریتی نیرو انسانی داروخانه

برای مدیریت نیرو انسانی در مرحله اول باید نیرو انسانی را متناسب با نیاز داروخانه انتخاب کنید. مهم ­ترین معیار برای انتخاب تعداد نیرو انسانی، توجه به میزان مراجعین به صورت روزانه است. این مورد سبب می­ شود تا تعداد پرسنل متناسب با نیاز مراجع باشد و تاثیر بسیار زیادی بر روی کاهش مدت زمان انتظار برای دریافت دارو خواهد داشت.

بعد از اینکه مدیریت بنا بر فاکتورهای مورد نظر تعداد نیرو انسانی مورد نیاز را مشخص کرد، باید برای انجام کارهای مختلف در محیط داروخانه تقسیم وظایف انجام شده و برای هر سمت از شخصی با تخصص و مهارت مرتبط استفاده شود. به عنوان مثال از شخصی که دارای تخصص برای خواندن نسخه است، در بخش تحویل نسخه استفاده کرده تا فرایند نسخه خوانی با سرعت بیشتری انجام شود.

بعد از انتخاب پرسنل مورد نیاز نوبت به شرح وظایف می ­رسد که از جمله نکات مدیریتی داروخانه محسوب می­ شود. مدیریت باید مسئولیت هر یک از پرسنل را به صورت دقیق و شفاف برای وی توضیح داده و شخص را با نیازها و خواسته ­های مراجعینی که به داروخانه مراجعه می­ کنند، بیشتر آشنا کند. توجه داشته باشید که اقتدار نشانه و ویژگی بارز مدیریتی هست، اما این اقتدار نباید سبب جدایی بین پرسنل و مدیریت داروخانه شود.

انواع دارو ها در داروخانه - آکو دکورال

بهترین حالت این است که به عنوان یک مدیر اقتدار و انعطاف پذیری را در کنار یکدیگر داشته باشید تا خودتان و دیگر پرسنل فعال در داروخانه از کار در این محیط لذت ببرید. برای داشتن نیرو انسانی کارآمد باید از دوره­ های اموزشی استفاده کنید و اطلاعات لازم را به پرسنل آموزش داده تا بازدهی بیشتری داشته باشند. بهتر است آموزش پرسنل به صورت مداوم ادامه داشته باشد و همواره در پی کسب تجربه و آموزش­ های جدید برای افزایش بهره ­وری داروخانه خود باشید.

توجه به دکوراسیون داروخانه

شاید برای شما جالب باشد که بدانید، توجه به دکوراسیون داروخانه و سبک فضا سازی محیط داخلی آن هم بر روی بازدهی بیشتر داروخانه تاثیر گذار است و از این رو جز نکات مدیریتی محسوب می­ شود. داروخانه را می­توان در دسته بندی فضاهای بهداشتی و درمانی قرار داد. با توجه به رفت و آمد بیماران به این مکان احتمال کثیف شدن این مکان وجود دارد. به همین دلیل به عنوان یک مدیر باید از دکوراسیون مناسبی استفاده کنید که در آن لک و کثیفی مشخص شود. به همین دلیل است  که فضای داخلی بسیاری از داروخانه ­ها به رنگ سفید طراحی می ­شود.

به نور پردازی داروخانه هم توجه داشته باشید تا نور کافی تامین شده و در عین حال دقت داشته باشید که هر یک از داروها شرایط نگهداری خاص خود را دارند و بی توجهی به هر یک از این نکات می ­تواند سبب فاسد یا خراب شدن داروها در داروخانه شود.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص نکات مدیریتی داروخانه پرداختیم. دانستید که مدیریت نقش بسیار زیادی بر روی افزایش کیفیت خدمات رسانی و در نتیجه افزایش بازدهی داروخانه دارد. توجه به نکاتی که چند مورد از آنها در این مقاله ذکر شده است، در مجموع سبب افزایش کیفیت خدمات رسانی شده و این مورد رابطه مستقیمی با بازدهی داروخانه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *