دسته‌بندی نشده

معایب استاندارد نبودن دکوراسیون داروخانه

معایب استاندارد نبودن دکوراسیون داروخانه

دکوراسیون و دیزاین داروخانه در جذب مشتری و جلب اعتماد آنها نقش بسیار موثری دارد. در صورتی که نکات اصولی در مورد دکوراسیون در داروخانه به درستی رعایت نشود با کاهش تعداد مراجعات مشتریان و افت رونق کسب و کار مواجه خواهید شد. استاندارد نبودن دکوراسیون داروخانه معایبی به همراه دارد که در ادامه به چند مورد از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

مختل شدن نظم کارکنان و عملکرد نامطلوب کادر داروخانه

در صورتی که دکوراسیون داخلی داروخانه به درستی طراحی نشده باشد و چیدمان قفسه‌ها و کانتر بر اساس اصول طراحی انجام نشده باشد، کارکنان در زمان خدمت رسانی با مشکل مواجه خواهند شد. اگر نورپردازی درست نباشد، داروهای موجود در قفسه‌ها به خوبی در دسترس نباشند، داروها به درستی از یکدیگر تفکیک نشده باشند و برخی از داروها خارج از محدوده دید کارکنان باشد خدمت رسانی به درستی انجام نخواهد شد. در این شرایط تمرکز کارکنان به هم می‌ریزد و ممکن است داروی اشتباه به مشتری بدهند و یا به دلیل در دسترس نبودن دارو نتوانند خدمات خود را سریع ارائه دهند.

قفسه محصولات داروخانه
قفسه محصولات داروخانه

همچنین اگر نور قفسه‌ها کافی نباشد کارکنان برای خواندن نوشته روی داروها دچار مشکل می‌شوند و احتمال خطا در ارائه دارو بالا می‌رود. در این شرایط مشتری ناچار است دوباره برای عوض کردن دارو به داروخانه مراجعه کند و این اتفاق نارضایتی مشتری را به همراه دارد. این اتفاق از نظر نظام سلامت غیر قابل بخشش است و برای کارکنان داروخانه عواقب زیادی به همراه خواهد داشت.

علاوه بر این دکوراسیون نادرست و غیر اصولی موجب نازیبا شدن فضای داخلی داروخانه می‌شود. نحوه چیدمان قفسه‌ها و نورپردازی آنها در جذب مشتری و رونق کسب و کار نقش بسیار موثری دارد. استفاده از رنگ‌های شاد و روشن در دکوراسیون داخلی داروخانه بایستی رعایت شود. در صورتی که از رنگ‌های نامناسب در دیزاین داروخانه استفاده شده باشد حس خوبی به مشتری القا نمی‌شود و این موضوع در آرامش مشتری و کارکنان تاثیر منفی خواهد داشت. معمولا برای داروخانه و مراکز درمانی از رنگ‌های سفید و رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود تا القا کننده حس تمیزی و بهداشت محیطی باشند.

عدم آسایش مراجعه کنندگان

در صورتی که مبلمان و طراحی داخلی کانترها به درستی انجام نشده باشد مراجعه کنندگان در زمان مراجعه به بخش‌های مختلف داروخانه دچار سردرگمی می‌شوند و این موضوع موجب کلافه شدن مشتری و عدم رضایت وی خواهد شد. اگر مبلمان کافی برای انتظار مراجعه کنندگان وجود نداشته باشد، افرادی که در نوبت دریافت دارو هستند خسته می‌شوند و ترجیح می‌دهند به جای انتظار در وضعیتی خسته کننده، داروی خود را از داروخانه دیگری تهیه کنند.

بخش‌های مختلف داروخانه از جمله پذیرش و صندوق و … باید در جای مناسبی قرار داشته باشند تا مراجعه کنندگان در زمان تردد به یکدیگر برخورد نکنند و همه چیز به طور منظم انجام شود. به محل ورود مشتری و محل انتظار آنها دقت کنید، بخش‌ها باید با نظم خاصی در کنار یکدیگر قرار گیرند تا مزاحمتی برای یکدیگر ایجاد نکنند. به عنوان مثال اگر کانتر پذیرش در مقابل صندوق قرار داشته باشد در زمان رفت و آمد مشتری‌ها سد راه یکدیگر خواهند شد و این مساله به هیچ وجه خوشایند نخواهد بود.

انتخاب محصول از قفسه داروخانه

کاهش رونق داروخانه

اگر دکوراسیون داروخانه استاندارد نباشد افرادی که برای تهیه دارو به داروخانه مراجعه می‌کنند با مشکلاتی از قبیل نامنظم بودن کادر، اشتباه در تحویل دارو، اتلاف وقت و خستگی مواجه می‌شوند و در دفعات بعد هرگز از آن داروخانه خرید نخواهند کرد. همین اتفاق موجب از دست دادن مشتری و کاهش فروش داروخانه می‌شود.

اگر در داروخانه اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز فراهم نباشد و یا امکانات کافی برای ارائه خدمات به مراجعه کنندگان فراهم نشده باشد، مشتری از دریافت خدمات رضایت نخواهد داشت و در نتیجه تعداد مراجعه کنندگان روز به روز کمتر و کمتر شده و درآمد داروخانه افت می‌کند.

چند اصل مهم در مورد دکوراسیون داروخانه

برای اینکه یک داروخانه بتواند رضایت مشتریان را جلب کند و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن ارائه نماید، بایستی اصول طراحی و دکوراسیون در داروخانه رعایت شد باشد. چند نکته مهم در مورد دکوراسیون داخلی داروخانه عبارتند از:

دکور داروخانه
  • تقسیم بندی صحیح فضای داخلی داروخانه

بخش‌های مختلف ارائه خدمات باید به درستی بخش بندی شده باشند، بخش دریافت دارو، بخش ارائه لوازم بهداشتی و آرایشی، بخش لوازم نوزاد و کودک و … بایستی از یکدیگر مجزا باشند. همچنین محل تحویل نسخه، محل دریافت دارو و صندوق نیز باید در فاصله مناسبی از یکدیگر قرار داشته باشند.

  • محیطی گرم و صمیمی

در طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه باید از رنگ‌های شاد و روحیه بخش استفاده شود. استفاده از گل و گیاه و لایت باکس‌های زیبا فضای داخلی داروخانه را زیباتر می‌کنند و حس آرامش را به مشتری منتقل می‌نمایند. مشتری در این محیط حتی اگر منتظر بماند نیز احساس خستگی و ناراحتی نخواهد داشت.

دکور داروخانه
  • نورپردازی مناسب قفسه‌ها و بخش‌های مختلف داروخانه

هر بخش باید نورپردازی مجزا داشته باشد. داخل قفسه‌ها باید روشن باشند تا کارکنان بتوانند نام داروها و نوشته روی آنها را بخوانند. علاوه بر آن نورپردازی در زیبایی دکور داروخانه نقش بسیار مهمی دارد. سعی کنید در هر بخش متناسب با لوازم آن از نورهای مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال در بخش لوازم نوزادان از نورهای رنگی و در بخش لوازم بانوان از نورهای صورتی ملایم استفاده نمائید. نورپردازی در زیباتر جلوه نمودن جزئیات موجود در دکوراسیون نقش مهمی دارد و زیبایی لوازم و تزئینات را دو چندان می‌کند.

  • تهویه مناسب

محیط داروخانه محل رفت و آمد افراد بسیاری است که ممکن است نیمی از آنها بیمار باشند. به همین دلیل برای جلوگیری از انتشار ویروس و بیماری باید هوای داخل داروخانه به طور مرتب عوض شود. به همین دلیل داشتن تهویه مناسب و قوی در داروخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. در غیر اینصورت داخل داروخانه محیطی سرشار از بیماری و آلودگی خواهد بود.

سخن پایانی،

برای داشتن دکوراسیون استاندارد و اصولی بایستی از افراد متخصص و حرفه‌ای مشاوره بگیرید و از طراحی قفسه‌ها گرفته تا نحوه نورپردازی را به شیوه صحیح اجرا کنید. این عوامل در افزایش درآمد و جذب مشتری نقش بسیار موثری دارند و نباید از آن غافل شد. استاداردهای دکوراسیون داروخانه در جهت اعتبار بخشی به داروخانه‌ها تنظیم می‌شوند و در رونق کسب و کار آنها موثر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *