دسته‌بندی نشده

سبک‌های مدرن طراحی داروخانه در جهان

طراحی داروخانه

دکوراسیون داخلی یک داروخانه اولین چیزی است که توجه افراد را به خود جلب می‌کند، طراحی و نورپردازی قفسه داروها، دیزاین قفسه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، کانترها و سایر جزئیات موجود در دکوراسیون یک داروخانه اگر به طور صحیح رعایت شده باشد در نگاه اول نظر مشتری را جلب نخواهد نمود. مردم به دلایل مختلف از قبیل تهیه دارو، خرید لوازم آرایشی، خرید لوازم طبی، تهیه مکمل‌های خوراکی و لوازم مورد نیاز نوزادان و کودکان، تهیه لوازم مربوط به کمک‌های اولیه و بسیاری لوازم دیگر به داروخانه مراجعه می‌کنند. به همین دلیل تمامی بخش‌های داروخانه باید به زیبایی تزئین شده باشد و لوازم به صورتی چیده شده باشند که در معرض دید مشتری باشند.

قطعا بسیاری از مشتری‌ها تا زمان آمده شدن نسخه خود سری به سایر بخش‌های داروخانه می‌زنند و از سایر قفسه‌ها دیدن می‌کنند. در این میان ممکن است وسیله مورد نظر خود را پیدا کنند و آن را خریداری نمایند. به همین دلیل قفسه‌ها باید در جایی باشد که مشتری به راحتی بتواند تمامی لوازم را ببیند و آنها را از نزدیک مشاهده کند.

در گذشته تنها چند قفسه در پشت سر کارکنان قرار داشت و تمامی داروها و لوازم آنجا قرار داده می‌شد. مشتری نمی‌توانست دید خوبی داشته باشد و از لوازم موجود درقفسه‌ها بی اطلاع بود. اما امروزه استفاده از دکوراسیون داخلی و قفسه‌های میانی در داروخانه موجب شده است تا مدیریت داروخانه بهتر بتواند اجناس خود را در معرض دید مشتری قرار دهد. قفسه‌ها به زیبایی طراحی شده‌اند و نا خودآگاه مشتری را به سمت خود می‌کشانند.

در گذشته تنها از یک سری رنگ ساده برای دیزاین داروخانه استفاده می‌شد و جذابیت چندانی نداشتند، اما امروزه با پیشرفت تکنیک‌های طراحی دکوراسیون، ترکیبی از رنگ‌های بسیار زیبا در نمای داخلی داروخانه بکار برده می‌شود که نظر مراجعه کنندگان را به خود جلب می‌نماید. این موضوع در جذب مشتری و افزایش درآمد تاثیر بسیاری دارد.

دکوراسیون لایت داروخانه

طراحی دکوراسیون مدرن داروخانه

در فضای داخلی داروخانه بخش‌های متفاوتی وجود دارد که هر بخش برای ارائه خدمتی خاص تقسیم بندی شده است. به همین دلیل باید نحوه چیدمان قفسه‌ها و میزها به صورتی باشند که مزاحمتی برای فعالیت یکدیگر ایجاد نکنند. علاوه بر این بخش‌های مختلف باید در محلی قرار بگیرند که مشتری به راحتی بتواند به بخش مورد نظر رفته و لوازم مورد نیاز خود را تهیه کند.

دکوراسیون یک داروخانه مدرن با ظرافت کامل و در نظر گرفتن تمامی نکات و استانداردها طراحی می‌شود. ویترین‌ها و قفسه‌ها به شکلی متفاوت از گذشته و به اشکال منحنی و گرد طراحی می‌شوند. علت این سبک از طراحی دید بهتر مشتری بر لوازم و دسترسی آسان به آنها است.

علاوه بر آن نورپردازی در قفسه‌ها و ویترین‌ها به نحوی اجرا می‌شود که مشتری بتواند تمام جزئیات روی محصول را خوانده و لوازم مورد نیاز خود را پیدا کند. نورپردازی باید متناسب با رنگ‌های بکار رفته در دکوراسیون انجام شود. رنگ‌هایی که در داروخانه‌های مدرن جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا ترکیبی از یک رنگ روشن و یک رنگ غالب هستند.  رنگ‌هایی که در دکوراسیون استفاده می‌شود باید حس آرامش و پاکی را به بیننده القا نموده و محیطی آرام  و به دور استرس را برای مشتریان ایجاد کند.

مهمترین بخش داروخانه کانترها هستند. هنگامی که مشتری وارد داروخانه می‌شود ابتدا به دنبال کانتر پذیرش نسخه و یا کانتر داروساز می‌گردد تا بتواند داروی یا وسیله مورد نظر خود را تهیه کند. به همین دلیل می‌توان گفت کانترها مرکز توجه یک داروخانه محسوب می‌شوند و باید در محلی مناسب قرار داشته باشند.

علاوه بر آن رنگ و طراحی کانترها باید به صورتی باشد که مشتری بتواند آن را به راحتی پیدا کند و در هر بخش نام خدمتی که ارائه می‌شود به طور خوانا و در معرض دید نوشته شده باشد. ارتفاع کانتر نباید خیلی بلند باشد، فاصله میان مشتری تا کارکنان باید به قدری باشد که صحبت‌های یکدیگر را متوجه شوند و نیازی به بلند صحبت کردن نباشد. فاصله میان هر بخش از داورخانه باید به قدری باشد که مراجعه کنندگان به یکدیگر برخورد نکنند و در خدمات در کمال آرامش و نظم ارائه گردد.

دکور داروخانه

سبک طراحی مدرن در داروخانه‌های کوچک

در داروخانه‌های کوچک برای اینکه از فضای داروخانه به صورت بهینه استفاده شود باید طراحی با دقت بیشتری انجام شود. به دلیل اینکه لوازم زیادی در هر قفسه قرار می‌گیرد متریالی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید کیفیت و مقاومت بالایی داشته باشد. از تمامی گوشه‌ها و فضای زیر میزها و کانترها برای قرار دادن لوازم استفاده می‌شود و ویترین‌ها در مقابل میزها و کانترها تعبیه می‌شوند. به دلیل اینکه فضای کافی برای قرار دادن قفسه‌های میانی وجود ندارد بهتر است از این کار صرف نظر کنید تا مزاحمتی برای رفت و آمد مشتری ایجاد نشود. به جای آن می‌توانید از ویترین‌های دیواری در بخش‌های مختلف داروخانه استفاده کنید و لوازم مختلف را در ویترین‌ها دسته بندی نمائید.

نور، رنگ و استفاده از خطوط منحنی در داروخانه‌های کوچک در بزرگتر جلوه نمودن فضای داخلی داروخانه نقش بسیار موثری دارد. در فضای کوچک استفاده از رنگ‌های تیره مجاز نیست، زیرا موجب دلگیر شدن فضای داخلی و کوچک جلوه نمودن اندازه داروخانه می‌شود. رنگ سفید و روشن برای پشت قفسه‌ها، سقف و کف داروخانه موجب می‌شود تا داروخانه بزرگتر به نظر بیاید. در برخی از بخش‌ها می‌توانید از قفسه‌های شیشه‌ای مقاوم استفاده کنید.

از تاثیر خطوط منحنی در دکوراسیون و فضای داخلی داروخانه نباید غافل شد. در طراحی مدرن داروخانه در جهان این خطوط در قفسه‌ها و سقف موجب می‌شوند تا فضای داروخانه‌های کوچک بزرگتر به نظر بیایند. در بالای قفسه‌ها از نوارهای باریک استفاده کنید تا قفسه‌ها را بزرگتر جلوه کنند. اگر فضای کافی برای قرار دادن نشیمن ندارید می‌توانید از چند نیمکت ساده و بدون پشتی در وسط یا گوشه‌ها استفاده کنید تا در صورت نیاز مشتری بتواند آنجا کمی استراحت کند. برای یک داروخانه کوچک استفاده از لوازم تزئینی مانند گلدان و استند زیاد توصیه نمی‌شود. بیشتر بر روی تزئین دیوارها و قفسه‌ها تمرکز کنید و سعی کنید از تصاویر زیبا و رنگ‌های شاد استفاده کنید تا فضای داروخانه تنگ و دلگیر به نظر نرسد.

به خاطر داشته باشید که مهمترین اصل در جذب مشتری و بازاریابی رفتار مناسب کارکنان و فراهم نمودن شرایطی برای ارائه بهتر خدمات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *