دسته‌بندی نشده

تاثیر نورپردازی مناسب در داروخانه

تاثیر نورپردازی مناسب در داروخانه - آکو دکورال

برای تاسیس یک داروخانه باید مراحل زیادی را پشت سر بگذارید. بسیاری از افراد تصور می­ کنند تنها با دارا بودن تاییدیه تاسیس داروخانه می ­توانند کار خود را آغاز کنند. اما در این خصوص باید توجه داشته باشید که تاسیس داروخانه دارای مراحل مختلفی است که هر یک از آنها به نوعی سبب موفقیت بیشتر خواهند شد. یکی از این اصول اساسی و مهم توجه به دکوراسیون و نور پردازی محیط داروخانه است. برای تاسیس یک داروخانه کاربردی باید به اصول و طراحی دکوراسیون آن دقت داشته تا بتوانید یک محیط مناسب و آرام را برای مراجعین خود فراهم کنید. همانگونه که توضیح داده شد یکی از مهم­ترین اصول برای طراحی و دکوراسیون توجه به نور پردازی محیط داروخانه است. به طور کلی نور پردازی در سایر مکان­ ها از جمله مکان­های اداری و داروخانه ­ها مهم است که در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص آن پرداخته می­ شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اهمیت نور پردازی با ما همراه باشید.

تاثیر نور پردازی بر روی مراجعین

وقتی فرد برای نخستین بار وارد یک مکان می­ شود، نخستین موضوعی که جلب توجه می­ کند، نور پردازی و طراحی دکوراسیون داخلی مکان مورد نظر است. در مورد داروخانه هم این قانون وجود دارد به این معنا که نخستین موضوعی که مراجع به آن توجه دارد، نحوه چیدمان و دکوراسیون داروخانه است. نور مناسب و دکوراسیونی که فضا را صمیمی نشان م ی­دهد سبب شده تا مراجع بتواند زمان بیشتری را بدون نگرانی در داروخانه منتظر مانده و برای دفعات بعدی نیز داروخانه مورد نظر را انتخاب کند. از طرفی دیگر نور پردازی مناسب برای مراجع این امکان را فراهم می­کند تا هنگام دریافت دارو بتواند اطلاعات روی بسته بندی دارو رو به صورت واضح بررسی کرده و از درست بودن آن اطمینان حاصل کند. توجه داشته باشید برای نور پردازی قفسه دارو نور مصنوعی مناسب تر از نور خورشید است. زیرا برخی از داروها باید دور از نور خورشید نگهداری شوند.

نمای دارو ها در قفسه های داروخانه - آکو دکورال

تاثیر نور پردازی بر روی کارکنان

بسیاری از مراجعین داروخانه افراد بیمار یا همراهان آنها هستند که تمایل به طولانی بودن زمان انتظار دریافت دارو ندارند! به همین دلیل داروخانه به منظور جلوگیری از ازدحام جمعیت و نیز کاهش مدت زمان انتظار برای دریافت دارو باید از راهکارهای مناسبی استفاده کند. یکی از این راهکارها استفاده از نور پردازی مناسب است. اگر نور قفسه ­های داروخانه کم باشد، کارکنان برای پیدا کردن دارو در نور کم با مشکل مواجه شده و این خود سبب افزایش زمان مورد نیاز برای پیدا کردن دارو می شود. اگر نور پردازی به اندازه کافی باشد، بهره وری کارکنان هم افزایش پیدا می کند، زیرا در این صورت تمام داروهای موجود در قفسه به صورت واضح مشخص شده و به راحتی می­توان دارو مورد نظر را پیدا کرد.

استفاده از نور طبیعی برای نور پردازی داروخانه

اهمیت نور پردازی در داروخانه سبب شده تا هنگام طراحی فضای داخلی داروخانه نکات لازم برای تامین نور کافی رعایت شده و به عبارتی بهتر تمهیدات لازم برای اینکه نور کافی داروخانه را تامین کنند، در نظر بگیرند. یکی از مهم­ترین منابع تامین نور داروخانه، نور طبیعی است که برای استفاده از آن می­توان از پنجره ­های شیشه ­ای و بزرگ استفاده کرد. علاوه بر پنجره درب ­های شیشه ­ای هم گزینه مناسبی برای تامین نور داخلی داروخانه با استفاده از نور طبیعی هستند. به همین علت می­ باشد که بسیاری از داروخانه­ ها دارای درب ورودی سکوریت شیشه ­ای هستند که در طول روز نور زیادی را به درون داروخانه راه می ­دهد.

در برخی موارد شرایط مکانی اجازه نصب پنجره یا درب بزرگ را نمی ­دهد. در چنین مواردی برای تامین نور طبیعی داروخانه در طول روز می ­توانید بر روی سقف داروخانه نور گیر نصب کرده تا نور را به درون داروخانه هدایت کرده و نور پردازی آن کامل شود.

استفاده از نور مصنوعی برای نور پردازی داروخانه

نور طبیعی به نور خورشید گفته می­ شود که در طول روز وجود داشته و با استفاده از پنجره و درب شیشه­ ای می ­تواند وارد محیط داروخانه شده و آن را روشن کند. نکته مهم این است که نور طبیعی تنها در طول روز وجود داشته و برای تامین نور داروخانه در شب نیاز به استفاده از یک منبع نور دیگر تحت عنوان نور مصنوعی هست. نور مصنوعی به همان نور حاصل از چراغ و لامپ گفته می­ شود. استفاده صحیح از نور مصنوعی در طراحی فضا و نور پردازی سبب می ­شود تا فضای داروخانه روشن و گرم و صمیمی به نظر برسد.

توجه داشته باشید که استفاده از نور مصنوعی علاوه بر جنبه روشنایی که دارد، می تواند زیبایی­ های ظاهری زیادی نیز به همراه داشته باشد. استفاده از هالوژن و لوسترهای سقفی گزینه مناسبی برای تامین نور مصنوعی داروخانه است.

تاثیر رنگ بندی دکوراسیون بر نور پردازی

جالب است بدانید رنگ قالبی که برای دکوراسیون و طراحی فضای داخلی داروخانه استفاده شده، بر روی میزان نور و روشنایی محیط داروخانه تاثیر گذار است. برای توضیح بیشتر در این مورد باید گفت اگر برای طراحی فضای داخلی محیط داروخانه از رنگ­ های روشن استفاده کنید، این انتخاب سبب می شود تا محیط داروخانه روشن­ تر به نظر برسد. در مقابل استفاده از رنگ های تیره برای دکوراسیون فضای داخلی داروخانه می­ تواند سبب کاهش تاثیر نور پردازی شده و به طور کلی فضای داخلی داروخانه را تاریک نشان دهد.

بهتر است بدانید اصلی­ ترین علتی که سبب شده تا دکوراسیون داخلی بسیاری از داروخانه ­ها به رنگ سفید باشد، توجه به مسئله نور پردازی فضای داخلی داروخانه است. از طرفی دیگر سفید از جمله رنگ­ هایی است که برای چشم زننده محسوب نمی­ شود و هر گونه کثیفی و آلودگی را به صورت واضح نشان می­ دهد.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص تاثیر نور پردازی در داروخانه پرداختیم. دانستید که نور پردازی مناسب هم برای مراجعین مفید بوده و هم مزایایی را برای کارکنان داروخانه به همراه دارد. برای نور پردازی بهتر است به نکاتی توجه داشته باشید از جمله اینکه به جای استفاده از نور مستقیم از نورهای روشن و ملایم استفاده کنید. به عنوان مثال هالوژن و چراغ ­هایی با نور سفید یا نور ترکیبی سفید و زرد بهترین گزینه برای نور پردازی داروخانه بوده و سبب دلباز شدن فضای آن می ­شوند. برای دکوراسیون فضای داخلی هم از نور و رنگ ­های ملایم و خنثی استفاده کنید تا جذابیت بیشتری به فضا ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *