دسته‌بندی نشده

نکات مهم در داروخانه های شبانه روزی

نکات مهم در داروخانه های شبانه روزی - آکو دکورال

داروخانه­ ها اصلی ترین مکان برای تامین دارو و دیگر اقلام نظیر تجهیزات پزشکی محسوب می ­شود. نیاز مردم به دارو سبب شده تا داروخانه­ های زیادی در سطح هر شهری وجود داشته باشد. داروخانه ­ها بر اساس ساعات فعالیت خود دارای یک تقسیم بندی کلی بوده و بر اساس آن به دو نوع تقسیم می ­شوند. دسته اول داروخانه­ هایی هستند که تنها در طول روز باز بوده و دسته دوم هم داروخانه­ هایی هستند که به صورت 24 ساعته آماده خدمات رسانی به مراجعین بوده و از این دسته داروخانه ­ها  تحت عنوان داروخانه شبانه روزی یاد می ­شود.

اگر قصد تاسیس یک داروخانه شبانه روزی را دارید بهتر است بدانید که موفقیت در این زمینه نکات خاص خود را دارد که در این مقاله به توضیح بیشتر در مورد برخی از نکات مهم در داروخانه شبانه روزی می ­پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید.

توجه به موقعیت مکانی داروخانه

یکی از مهم ­ترین نکاتی که برای تاسیس داروخانه باید به آن توجه داشته باشید، موقعیت مکانی است که برای تاسیس داروخانه انتخاب می ­کنید. با توجه به اینکه داروخانه شبانه روزی در طول شب هم مشغول به فعالیت بوده باید در مکانی واقع شود که در دسترس باشد. یکی از بهترین گزینه­ ها برای تاسیس داروخانه شبانه روزی خیابان اصلی است. در خیابان اصلی باشد تا مراجعین بتوانند آن را به راحتی پیدا کرده و اگر هم مراجعی به محله مورد نظر نا آشنا باشد، در دسترس بودن داروخانه شبانه روزی پیدا کردن آن را آسان کند. این مورد از جمله نکاتی است که قبل از اقدام به تاسیس داروخانه باید به آن توجه کرده و یک مکان مناسب و در دسترس را برای تاسیس داروخانه شبانه روزی انتخاب کنید.

قفسه دارو در داروخانه های بزرگ - آکو دکورال

توجه به دکوراسیون داروخانه

بعد از انتخاب مکان مناسب برای تاسیس داروخانه، نوبت به طراحی ساختمان و فضا سازی قسمت درونی آن می­ رسد. فضای داخلی داروخانه بهتر است تقسیم بندی شده و یک قسمت را به منظور قرار دادن داروها قفسه بندی کنید. یک قسمت هم برای پرسنل در نظر گرفته شود و بقیه فضا را هم می­توان به مراجعین اختصاص داد. برای دکوراسیون داروخانه باید از رنگ سفید استفاده کنید، زیرا بسیاری از مراجعین داروخانه بیماران یا همراهان آنها هستند و در صورت سفید بودن رنگ دکوراسیون داخلی اگر لکه یا کثیفی ایجاد شود، به راحتی قابل مشاهده بوده و تمیز کردن آن می ­تواند از انتشار بیماری جلوگیری کند.

انتخاب یک تابلو مناسب از دیگر نکاتی است که در داروخانه ­های شبانه روزی باید توجه بیشتری به آن شود. زیرا تابلو به نوعی معرف داروخانه است و باید در ابعادی طراحی شود که افراد بتوانند آن را ببیند. شبانه روزی بودن داروخانه از جمله نکات بسیار مهمی است که در تابلو باید مشخص باشد.

توجه به تعداد پرسنل

داروخانه شبانه روزی به صورت 24 ساعته باید آمادگی کافی برای ارئه خدمات به مراجعین را داشته باشد. در نتیجه مدیریت داروخانه شبانه روزی باید به این نکته توجه داشته باشد که نیرو انسانی مورد نیاز داروخانه را تامین کند. شرایط کار در داروخانه شبانه روزی با دیگر داروخانه­ ها تفاوت­هایی دارد. در داروخانه ­های معمولی شیفت کاری یک شیفت بوده و با توجه به این نکته نیرو انسانی زیادی مورد نیاز نیست. اما در داروخانه شبانه روز برای بازدهی بهتر باید ساعات کار را به شیفت روز و شیفت شب تقسیم کرده و برای هر یک از این شیفت­ ها نیرو انسانی مورد نیاز را تامین کنید.

ناگفته نماند که به طور معمول تعداد مراجعین در طول روز بیشتر است، بنابراین بهتر است تعداد پرسنل شیفت روز از تعداد پرسنل شیفت شب بیشتر باشد و در مجموع تعداد پرسنل مورد نیاز به تعداد مراجعین بستگی دارد. وجود پرسنل به میزان کافی تاثیر مستقیمی بر روی افزایش بازدهی داروخانه دارد.

پرسنل و مراجعه کننده های داروخانه - آکو دکورال

بعد از مشخص شدن تعداد پرسنل مورد نیاز نوبت به شرح وظایف می رسد. در داروخانه سمت ­های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال یک شخص باید مسئول دریافت نسخه و نسخه خوانی باشد. شخصی هم داروهای نوشته شده در نسخه را جمع آوری کرده و در نهایت مبلغ داروها محاسبه شده و پس از دریافت هزینه آن را به مراجع تحویل دهد. مدیر داروخانه شبانه روزی باید وظایف هر یک از پرسنل را بر اساس تخصص و مهارت ­های آنها مشخص کند و این وظایف را به صورت واضح برای آنها شرح دهد.

از طرفی دیگر بخشی از پرسنل باید در طول روز فعال بوده و برخی هم در شیفت شب فعالیت داشته باشند. شیفت بندی پرسنل هم بر عهده مدیر داروخانه شبانه روزی قرار دارد. در حالت معمول باید برای شیفت بندی یک زمان مشخص نظیر یک هفته مشخص شود و سپس یک گروه در شیفت روز فعالیت داشته و گروه دیگر در شیفت شب، بعد از زمان مشخص هم باید زمان فعالیت گروه­ ها جابجا شود.

تامین دارو

تامین دارو از جمله نکاتی است که در تمام داروخانه ­ها باید رعایت شود که در داروخانه ­های شبانه روزی اهمیت بیشتری پیدا می­ کند. مدیریت داروخانه شبانه روزی باید به میزان موجودی اقلام دارویی توجه داشته و در صورت کمبود هر یک از آنها موجودی دارو مورد نظر را مجدد شارژ کند. هر داروخانه دارای یک انبار دارویی بوده که می­توان داروها را درون آن نگهداری کرد.

مسئول داروخانه - آکو دکورال

برای توضیح بیشتر در خصوص اهمیت توجه به موجود بودن اقلام دارویی در داروخانه شبانه روزی به این مورد توجه داشته باشید که بیشتر داروخانه­ ها در طول روز باز هستند و اگر دارویی در یک داروخانه موجود نباشد، می­توان آن را در داروخانه ­ای دیگر پیدا کرد. اما تعداد داروخانه ­های شبانه روزی کم بوده و برای اینکه داروخانه شبانه روزی شما بازدهی بهتری در بین مراجعین داشته باشد، باید همواره اقلام دارویی مورد نیاز را تامین کرده تا در صورت درخواست مراجع دارو به وی ارائه شود.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص نکات مهم در داروخانه شبانه روزی پرداختیم. دانستید که داروخانه شبانه روز به صورت 24 ساعته آماده خدمات رسانی به مراجعین است. برای تحقق این هدف باید یک سری نکات رعایت شده و زیر ساخت ­های لازم را فراهم کنند تا این خدمات رسانی بدون مشکل صورت بگیرد. از جمله این نکات هم می­توان به تامین نیرو انسانی کافی و همچنین تامین دارو اشاره کرد. نکات دیگر هم به صورت کامل در این مقاله توضیح داده شده ­اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *