دسته‌بندی نشده

اصول انبار داری داروخانه

اصول انبار داری داروخانه - آکو دکورال

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر داروخانه، انبار آن است. فضای داخلی داروخانه محدود بوده به همین دلیل نمی‌توان تمام داروها را در قفسه قرار داد، در نتیجه داروهای اضافه درون انبار نگهداری می‌شوند. به دلیل تاثیر مستقیم داروخانه بر روی سلامت افراد، این مکان باید استانداردهای لازم را داشته باشد. انبار داروخانه هم از این قاعده مستثنی نیست. بهترین مکان برای انبار شدن دارو یک ساختمان مستحکم و مقاوم است. کف انبار دارو باید مقاوم باشد و از طرفی دیگر این مکان باید هر روزه توسط جارو برقی صنعتی نظافت شود‌. برای نظافت توجه داشته باشید که بهترین روش تمیز کردن روش توضیح داده شده است. مواقعی که در انبار دارو است، به هیچ عنوان کف انبار داروخانه را با آب نشویید زیرا رطوبت می‌تواند سبب خراب شدن برخی از داروها شود. از دیگر نکات رعایت شده در مورد انبار داری داروخانه عدم وجود منفذ یا سوراخ بر روی سقف و دیوار آن است. به این ترتیب تا حد زیادی از ورود حشرات و جانوران موذی به درون انبار جلوگیری می‌شود. با این وجود بهتر است به سیستم تهویه انبار مورد نظر نیز توجه داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در مورد نکاتی بپردازیم که برای انبار داروخانه باید رعایت شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

انبار دارو مناسب

قبل از دانستن هر نکته‌ای در خصوص اصول انبار داری بهتر است تا با ویژگی‌های یک مکان مناسب برای انبار دارو آشنا شوید. نگهداری از داروها به دلیل تاثیر گذاری مستقیم بر روی سلامت افراد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر گونه کوتاهی در نگهداری صحیح از آنها می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. بیشتر داروها شرایط نگهداری خاص خود را دارند که به منظور سالم ماندن باید این شرایط رعایت شود. این موضوع به درستی نشان دهنده این موضوع است که هر مکانی برای نگهداری دارو مناسب نیست. یکی از مهمترین نکات برای انتخاب انبار دارو، توجه به دمای مکان مورد نظر است. همه انبارهای دارو باید دما سنج و رطوبت سنج داشته باشد و به صورت روزانه رطوبت و دمای آنها بررسی شود. اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که حتی روزهای تعطیل بررسی کردن شرایط دمایی انبار داروخانه لازم و ضروری محسوب می‌شود. با توجه به تفاوت دما نگهداری داروهای مختلف، انبار داروخانه خود به چند قسمت مختلف تقسیم می‌شود که از نظر دمایی متفاوت هستند. قسمت سردخانه که دمایی کمتر از ۸ درجه سانتی گراد دارد برای نگهداری داروهایی که نیازمند به محیطی با دمای کم هستند، استفاده می‌شود. انبار خنک که دارای درجه حرارتی بین ۸ تا ۱۵ درجه سانتی گراد است و انبار معمولی با درجه حرارت ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد. داروها با توجه به شرایط نگهداریشان در قسمت‌های مختلف انبار نگهداری می‌شوند.

انبار داروخانه - آکو دکئرال

اصول انبار داری داروخانه

یکی از مهم‌ترین اصول انبار داری داروخانه قفسه بندی کردن انبار به طور کامل است. تمام انبار به منظور استفاده کامل از  ظرفیت موجود باید قفسه بندی شود و برای قفسه‌های بالایی می‌توان از بالابر استفاده کرد. پس از قفسه بندی انبار نوبت به تقسیم داروها می‌‌رسد. در ابتدا باید داروها را با توجه به نوع و عملکردشان تقسیم بندی کرد و سپس بر اساس دسته بندی انجام شده هر یک از داروها در قسمت خاصی از داروخانه قرار داده شوند‌. به عنوان مثال قرص‌ها در یک قسمت و شربت‌ها در قسمت دیگری از انبار گذاشته شوند. برای چیدن داروها بهتر است تا به تاریخ انقضا آنها نیز توجه داشته باشید، به این ترتیب داروهایی که تاریخ انقضا آنها نزدیک‌تر است را در قسمت‌های جلویی قفسه‌ها قرار دهید تا قبل از تمام شدن تاریخ مصرفشان مورد استفاده قرار گیرند. از دیگر اصولی که برای چیدن داروها کنار یگدیگر باید توجه شود، منظم بودن چیدمان است به نحوی که برداشتن یک دارو به جعبه دیگر داروها آسیب نزند و به عبارتی بهتر نظم چینش آنها را بر هم نزند. بهتر است داروهایی که وزن کم‌تری دارند در قفسه‌های بالایی چیده شوند و قفسه‌های پایین را به داروهایی با وزن بیشتر اختصاص دهید.

مطلب پیشنهادی :
دکوراسیون داروخانه

نحوه چیدن دارو

در خصوص اصول انبار داری داروخانه بهتر است به نحوه صحیح چیدن داروها توجه بیشتری داشته باشید. از حداکثر فضای موجود استفاده کنید و داروها را به صورت پخش نچینید. برای ترتیب قفسه های داروخانه به میزان تقاضا برای هر دارو هم توجه کنید. داروهای پر مصرف در قفسه‌های در دسترس قرار بگیرند. لازم به توضیح است که شرایط نگهداری برخی از داروها خاص است و بودن آنها در کنار دیگر داروها می‌تواند سبب آسیب وارد شدن به آنها شود، در خصوص چنین داروهایی به محل قرار دادن آنها توجه داشته باشید. برای اینکه انبار داروخانه شما ایده‌آل باشد علاوه بر دقت به نکات مربوط به چیدن و نگهداری صحیح داروها به دیگر اصول ایمنی نیز توجه کنید. به عنوان مثال دفتر انبار یکی از مهم‌ترین قسمت‌های انبار محسوب می‌شود که بهتر است به وسیله دیوار یا شیشه از دیگر قسمت‌های انبار جدا شود. شخصی که در قسمت دفتر انبار فعالیت دارد باید آمار دقیق از موجودی انبار داشته باشد. علاوه بر این ممکن است برخی از داروها نیاز به معدوم شدن داشته باشد در چنین موردی داروهای آسیب دیده باید در محیطی دور از دیگر داروها نگهداری و سپس معدوم سازی شوند.

چیدمان دارو در انبار داروخانه - آکو دکورال

اصول نظافت انبار داروخانه

یکی از خطرات جدی در انبار داروخانه حضور حشرات و جانوران موذی است که می‌توانند با جویدن بسته بندی داروها به آنها آسیب وارد کنند. به این منظور باید مطمئن شوید که درون انبار سوراخ یا منفذی برای ورود این جانوران وجود ندارد‌. از قرار دادن غذا یا نوشیدنی که در انبار می‌تواند باعث جذب این جانداران شود، خودداری کنید. گرما و حرارت از دیگر عواملی هستند که می‌توانند ماهیت داروها را تغییر داده و سبب کاهش عمر مفید آنها شوند. به منظور متعادل نگه داشتن هوای داخلی انبار باید یک سیستم تهویه مناسب را در نظر بگیرید. بهتر است نور آفتاب به صورت مستقیم بر روی داروها نتابد، داروها دربسته بندی خود قرار داشته باشند. آب و رطوبت از دیگر عوامل مخرب برای داروها محسوب می‌شوند‌. حتی اگر خود دارو به واسطه رطوبت و آب آسیب نبیند خراب شدن بسته بندیش ظاهر خوشایندی نخواهد داشت. از دیگر نکات ایمنی انبار داری داروخانه باید به وجود کپسول آتش نشانی در محیط انبار اشاره کرد.

در نتیجه تا این قسمت از مقاله به توضیح بیشتر در مورد برخی نکات پرداختیم که رعایت آنها در انبار داروخانه به حفظ کیفیت داروها کمک می‌کند. در این مورد یکی دیگر از نکات مهم در نظر گرفتن مکان مناسب برای قفسه بندی داروها است. به منظور حفظ بهتر داروها در مقابل عوامل آسیب زا بهتر است تا قفسه‌های دارو از زمین فاصله داشته باشند. در نظر گرفتن ۱۰ سانتی متر از سطح زمین و ۳۰ سانتی متر از دیوارها یک فاصله استاندارد و ایده‌آل محسوب می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *