دسته‌بندی نشده

نکات نورپردازی داروخانه

نکات نورپردازی داروخانه - آکو دکورال

همه افراد با اهمیت داروخانه و رعایت بهداشت در آن آشناییت دارند. علاوه بر مورد گفته شده نورپردازی داروخانه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور کلی بیشتر اهمیت داروخانه افراد بیمار هستند این موضوع سبب شده تا نورپردازی و طراحی فضا داخلی داروخانه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. به نحوی که هنگام تاسیس یا بازسازی داروخانه باید نورپردازی آن توسط یک شخص متخصص در این زمینه انجام شود، به نحوی که محیط مناسب برای کارکنان فراهم باشد تا در نور مناسب بتوانند به راحتی داروهای مورد نظر خود را پیدا کنند. به این ترتیب احتمال بروز خطا در خواندن نسخه یا پیدا کردن دارو کاهش پیدا می کند.

از طرفی دیگر در بسیاری از موارد اشخاص باید مدتی را در داروخانه منتظر بمانند. با وجود نورپردازی داروخانه و رعایت نکات بهداشتی فضا صمیمی ­تری ایجاد میشود و مدت زمان انتظار برای مراجعین بهتر سپری خواهد شد. توجه به این نکات جزئی سبب میشود تا در مجموع بهره وری داروخانه افزایش پیدا کند. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص طراحی فضا داروخانه و نورپردازی مناسب آن کسب کنید.

تاثیر نورپردازی داروخانه

به طور کلی نورپردازی در مکان­های مختلف از جمله منازل مسکونی، ادارات؛ داروخانه و … از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تا حدی که در بسیاری از موارد برای نورپردازی از اشخاصی استفاده می شود که تخصص لازم در این زمینه را دارا هستند. وقتی نورپردازی یک محیط مناسب و اصولی باشد توجه بیشتری به آن جلب میشود. تا جایی که ممکن است افراد بعد از حضور در یک داروخانه با نورپردازی مناسب برای دفعات بعدی نیز آن را انتخاب کنند.

نورپردازی داروخانه تنها برای مراجعین مفید نیست، برای کارکنان نیز مزایای زیادی به همراه دارد. به عنوان مثال در نور مناسب کارکنان داروخانه میتوانند بهتر اقلام درون قفسه داروخانه را ببیند در نتیجه زمان زیادی برای پیدا کردن دارو صرف میشود و مراجعین هم کمتر منتظر میمانند. برای نور پردازی مناسب فضای داخلی داروخانه عوامل زیادی موثر است که در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص برخی از این موارد می پردازیم.

عوامل موثر بر روی نورپردازی داروخانه

برای تامین نور مورد نیاز داروخانه روش­ های مختلفی وجود دارد که در ابتدا باید به این نکته توجه شود که میزان نور مناسب برای فضای داروخانه چقدر است. به این منظور باید به فضای داخلی داروخانه توجه شود. منظور توجه به ابعاد داروخانه است. به عنوان مثال نور مورد نیاز برای داروخانه ه­ای با ابعاد بزرگ بیشتر از نوری است که برای یک داروخانه کوچک مورد نیاز می باشد. در برخی موارد ممکن است میزان نور مورد نظر برای یک داروخانه بزرگ کم باشد و فضای داخلی آن تاریک به نظر برسد در صورتی که همین میزان نور برای یک داروخانه کوچک می تواند کافی و مناسب محسوب شود.  مثال فوق به درستی نشان دهنده اهمیت توجه به ابعاد برای نورپردازی داروخانه است. در قدم بعدی باید گفت راه­های زیادی برای تامین نور داروخانه وجود دارد که از آن جمله میتوان به انتخاب پنجره­­ های بزرگ اشاره کرد به نحوی که بتوان در طول روز از نور خورشید برای روشنایی فضای داخلی داروخانه استفاده کرد.

طراحی نورپردازی مناسب در داروخانه - آکو دکورال

انتخاب درب مناسب برای داروخانه

انتخاب درب مناسب یکی دیگر از بهترین گزینه ­ها برای تامین نور مناسب برای فضای داخلی داروخانه است. به عنوان مثال شیشه ­های سکوریت به این منظور بسیار مناسب هستند. اگر به درب داروخانه­ ها توجه کرده باشید حتما متوجه این موضوع شده ­اید که اکثر داروخانه ­ها درب­ های شیشه ای بزرگ دارند که هدف آن تامین نور کافی در طول روز است. از طرفی دیگر سبب میشود تا دید بهتری به محیط بیرون از داروخانه نیز داشته باشید. اگر شرایط محیط و فضا داروخانه به نحوی بود که نتوان برای آن از پنجره یا درب ­های شیشه ­ای بزرگ استفاده کرد یکی از روش ­های تامین نور طبیعی داروخانه استفاده از نور گیر است. به راحتی میتوانید بر روی سقف داروخانه نور گیر تعبیه کرده و برای فضای داخلی داروخانه از نور طبیعی بهره ­مند شوید.

ایجاد نیم طبقه

برای پر نور و بزرگ­تر به نظر رسیدن فضای داخلی داروخانه میتوان از یک روش دیگر نیز استفاده کرد، و آن هم ایجاد نیم طبقه است.  به  این ترتیب سقف بلند تر به نظر میرسد و فضای داخلی داروخانه دلباز و روشن به نظر می رسد. موارد گفته شده تماما برای نورپردازی داروخانه با استفاده از نور طبیعی است. بنابراین در طول روز امکان بهره ­مندی از این منابع نور وجود دارد.

بسیاری از داروخانه­ ها شبانه روزی بوده و در نتیجه در طول شب به منظور تامین نور کافی نیاز به استفاده از نور مصنوعی خواهد بود. در ادامه به توضیح در خصوص نحوه صحیح استفاده از نور مصنوعی برا نورپردازی داروخانه می پردازیم.

ایجاد نور مصنوعی در داروخانه

در داروخانه­ های کوچک و نیز در طول مدت شب بهترین گزینه برای نورپردازی داروخانه استفاده از نور مصنوعی یا همان چراغ روشنایی است. نور مصنوعی نیز باید به میزان کافی و مورد نیاز استفاده شود. نور مصنوعی استفاده شده برای نور پردازی می تواند به صورت لوستر یا هالوژن بر روی سقف داروخانه نصب شود. برای داشتن یک نورپردازی خوب عوامل زیادی موثر است به عنوان مثال رنگ استفاده شده برای دیوار ها و سقف داروخانه مهم است. بهداشتی بودن محیط داروخانه سبب شده تا در بیشتر داروخانه­ ها از رنگ سفید برای طراحی فضا و دکوراسیون داخلی داروخانه استفاده شود که این موضوع خود سبب میشود تا چراغ در محیط روشن فضا رو روشن ­تر کند، علت آن هم بازتاب بیشتر نور در فضای روشن و سفید است.

نورپردازی محیط داخلی داروخانه - آکو دکورال

برای طراحی فضا داخلی داروخانه و نیز نورپردازی آن بهتر است توجه داشته باشید که استفاده از نور مستقیم گزینه مناسبی نیست. بهتر است از نورهای غیر مستقیم و ملایم استفاده کنید. ترکیب نور و رنگ هم در فضا سازی بسیار موثر بوده و بهترین گزینه استفاده از رنگ­های خنثی است.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص اهمیت نورپردازی داروخانه پرداختیم. علاوه بر این اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه صحیح نور پردازی داروخانه نیز کسب کردید. دانستید که در طول روز میتوان از نور طبیعی محیط برای نورپردازی استفاده کرد که روش استفاده از آن هم تعبیه پنجره و درب ­های شیشه­ ای بزرگ است.  برای داروخانه ­های کوچک و نیز مدت تاریکی شب که دیگر نور محیط کافی نیست بهترین گزینه استفاده از لامپ های روشن می­ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *