دسته‌بندی نشده

بهترین روش طبقه بندی دارو ها در داروخانه

طبقه بندی دارو در داروخانه - آکو دکورال

همه ما در طول هفته ممکن است چندین بار به داروخانه مراجعه کنیم. اگر افرادی که مسئول داروخانه هستند، برای دسته بندی و چیدن داروها یک قاعده خاص داشته باشند، مطمئنا پیدا کردن هر یک از داروها به زمان کمتری نیاز خواهد داشت. برای طبقه بندی دارو در داروخانه روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به توضیح بیشتر در مورد روش کلی دسته بندی داروها می‌پردازیم، جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

دسته بندی شربت در داروخانه

شربت‌ها به آن دسته از داروهایی گفته می‌شود که به صورت مایع تولید شده و آنها را در شیشه بسته بندی و نگهداری می‌کنند. هدف از تولید این دسته از داروها جذب بهتر و سریع‌تر آنها در بدن است. بهترین روش برای دسته بندی داروهای مایع طبقه بندی آنها بر اساس همسان سازی است. در خصوص محل نگهداری این دسته از داروها بهتر است بدانید که باید در طبقه‌ای قرار داده شوند که دور از تابش مستقیم نور خورشید باشند.

دسته بندی قرص و کپسول در داروخانه

یکی دیگر از اشکال داروها، قرص‌ها هستند که خود از تنوع بالایی برخوردار می‌باشند. از آن جمله می‌توان به قرص‌هایی که در آب حل‌ می‌شوند اشاره کرد. دیگر انواع قرص هم قرص‌های جویدنی، قرص‌های جامد و کپسول‌ها هستند. معمولا قرص‌ها به صورت ورقه‌ای تولید شده و در جعبه‌های کوچک نگهداری می‌شوند. برای طبقه بندی دارو در داروخانه معمولا جعبه‌های قرص را به صورت منظم بر روی یکدیگر قرار می‌دهند. شرایط نگهداری قرص در مقایسه با شرایط نگهداری شربت حساسیت کمتری دارد. نیاز نیست تا حتما قرص‌ها را در محیط‌های کاملا ایمن قرار دهید، زیرا شکستنی نیستند تنها کافیست تا جعبه قرص را در دمای معمولی و دور از رطوبت قرار دهید. برای دسته بندی بهتر قرص‌ها در داروخانه آنها را بر اساس پر کاربرد بودن هر یک از آنها دسته بندی کنید، به بیانی بهتر جعبه‌ قرص‌هایی که بیشتر تقاضا برای آنها است را در قفسه‌های جلویی قرار دهید. کپسول‌ها را هم می‌توان در دسته بندی قرص‌ها قرار داد. برخی از انواع کپسول همانند قرص‌ها در ورقه و جعبه قرار داد می‌شوند، اما برخی دیگر را درون قوطی قرار می‌دهند. برای دسته بندی این داروها نیز می‌توان آنها را در قفسه‌هایی که کنار قرص‌ها هستند، قرار دهید.

نحوه طبقه بندی دارو در داروخانه - آکو دکورال

دسته بندی داروهای موضعی در داروخانه

از دیگر داروهای موجود در داروخانه می‌توان به داروهایی اشاره کرد که به صورت موضعی استفاده می‌شوند. این دسته از داروهای بیشتر به شکل پماد بوده و در جعبه‌های مخصوص بسته بندی می‌شوند. اثر بخشی این داروها در صورتی است که آنها را به صورت مستقیم بر روی محل مورد نظر قرار دهید. برای دسته بندی این گروه از داروها می‌توان داروهایی که جعبه‌های هم اندازه‌ای دارند را به صورت مرتب در کنار یکدیکر بچینید. برخی از پماد‌ها هم هستند که نظیر محصولات مراقبت از پوست بسته بندی زیباتری دارند این دسته از محصولات را می‌توانید در قفسه‌های جلویی قرار دهید و به منظور زیبا سازی چینش قفسه‌ها از آنها استفاده کنید.

دسته بندی قطره‌ها در داروخانه

قطره‌ها از جمله دیگر داروهایی هستند که بیشتر توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از داروها مایع بوده و آن را باید به صورت مستقیم بر روی محل آسیب دیده بریزید. بیشترین استفاده از قطره‌ها برای گوش، چشم و بینی است. برای طبقه بندی دارو در داروخانه بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که قطره‌های چشم، گوش و بینی را به صورت مجزا از یکدیگر طبقه بندی کنید. قطره‌ها معمولا در بسته بندی کارتونی قرار داده می‌شوند و می‌توان به راحتی آنها را کنار یکدیگر بچینید.

نکاتی در خصوص طبقه بندی داروها در داروخانه

یادگیری طبقه بندی داروها در داروخانه برای افرادی که شغل تکنسین داروخانه را انتخاب می‌کنند بسیار با اهمیت است. به این منظور شخص باید در ابتدا با دسته بندی درمانی داروها بیشتر آشنا شود. داروهایی که به لحاظ عملکرد شبیه به یکدیگر هستند را بشناسد و آنها را در یک دسته بندی قرار دهد. هدف از اینکار پیدا کردن آسان‌تر داروهای مورد نظر است. از طرفی دیگر برای چیدن داروها بهتر است به کاربرد آنها نیز توجه داشته باشید. قفسه‌های ابتدایی را به داروهایی اختصاص دهید که تقاضا برای آنها بیشتر است، در این صورت وقتی شخص قصد خرید دارو مورد نظر را داشته باشد زمان زیادی برای پیدا کردن دارو صرف نمی‌شود. لازم به یاداوری است که برخی از داروها شرایط خاص نگهداری دارند که به منظور حفظ کیفیت دارو باید به آن توجه داشته باشید.

تیم آکو دکورال با سابقه ای درخشان در زمینه دکوراسیون داروخانه و قفسه بندی داروخانه می تواند شما در این امر همراهی کند تا همواره نکاتی که باید در نحوه چیدمان دکوراسیون و همچنین دارو ها در داروخانه را رعایت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *