دسته‌بندی نشده

صفر تا صد تاسیس داروخانه

کارکنان داروخانه - آکو دکورال

داروخانه، یکی از مهمترین مکان ­های درمانی محسوب می شود که به صورت مستقیم بر روی سلامت فرد و جامعه اثر می ­گذارد. اهمیت درمانی این مکان سبب شده تا برای تاسیس و راه اندازی آن شرایط خاصی وجود داشته باشد. در خصوص اهمیت داروخانه لازم به توضیح است که داروخانه را میتوان محل نگهداری دارو دانست. هر یک از داروها هم شرایط نگهداری خاص خود را دارند، در نتیجه فضای داروخانه باید به نحوی باشد که محیط مناسبی را برای نگهداری انواع دارو فراهم کند. از طرفی دیگر بیشتر مراجعین داروخانه افراد بیمار یا مراجعین آنها هستند، داروخانه باید یک فضای آرامش بخش برای این افراد محسوب شود و برای دریافت دارو خود زمان زیادی را منتظر نمانند. نظافت و تمیز بودن فضای داخلی داروخانه از دیگر نکاتی است که برای تاسیس داروخانه باید به آن توجه داشته باشید. اگر قصد تاسیس یا بازسازی یک داروخانه را دارید این مقاله مخصوص شما است. با ما همراه باشید تا با شرایط تاسیس داروخانه بیشتر آشنا شوید.

شرایط تاسیس داروخانه

تاسیس داروخانه یکی از علاقمندی­ های فارغ التحصیلان رشته­ های علوم پزشکی نظیر دارو سازی است. به طور کلی دانشجویان زیادی از جمله رشته­ های شیمی یا شیمی دارویی نیز رویای راه اندازی یک داروخانه را در سر خود دارند. در ابتدا باید گفت اهمیت داروخانه و تاثیر آن بر روی سلامت افراد سبب شده تا برای راه اندازی داروخانه نیاز به یک مجوز یا تائیدیه رسمی از سوی کمیسیون امور داروخانه­ ها باشد. هر شخصی صلاحیت راه اندازی یک داروخانه را ندارد و شخص متقاضی باید ابتدا درخواست خود مبنی بر دریافت مجوز برای تاسیس داروخانه را به کمیسیون مربوطه ارائه دهد. این درخواست زیر نظر افراد متخصص بررسی شده و در نهایت نتیجه آن اعلام می شود.

پرسنل صندوق داروخانه - آکو دکورال

برای صدور مجوز داروخانه معیارهای زیادی وجود دارد و طبق این معیارها به اشخاص متقاضی امتیاز می­ دهند. هر یک از ملاک­ ها امتیاز خاصی دارند. در نهایت امتیازها با هم جمع شده و اگر به حد مورد انتظار برسد، با درخواست فرد برای راه اندازی داروخانه موافقت می شود. هر چه امتیاز یک شخص بیشتر باشد شانس وی برای دریافت مجوز به همان نسبت افزایش پیدا می کند. امتیاز مورد نظر برای تاسیس داروخانه در شهرهای مختلف متفاوت بوده و این امتیاز مورد نیاز ارتباط مستقیمی با جمعیت شهر مورد نظر متقاضی دارد.

امتیاز شهر

برای شهر تهران امتیاز 2850 می­ باشد. برای شهرهایی که جمعیت آنها در حدود یک میلیون نفر یا بیشتر است به امتیاز 2800 نیاز دارید.  این امتیاز برای شهرهایی با جمعیت 500 هزار تا یک میلیون نفر به 2700 کاهش پیدا می­ کند. اگر هم قصد تاسیس داروخانه در یک شهر 300 هزاری تا 500 هزار نفری را دارید، امتیاز لازم برای دریافت مجوز 2600 خواهد بود. امتیاز شهرهای 100 تا 300 هزار نفری 2400 و امتیاز شهرهای 50 الی 100 هزار نفری 2200 است. شرایط تاسیس داروخانه در شهری با کمتر از 50 هزار نفر جمعیت 2000 امتیاز لازم دارد.  با این وجود میتوان به طور کلی گفت هر چه تعداد جمعیت یک شهر افزایش پیدا کند امتیاز بیشتری نیاز دارید، به بیانی دیگر دریافت مجوز داروخانه برای شهرهای کم جمعیت آسان­ تر است. 

امتیاز مدرک

دارا بودن مدارک تحصیلی بالا خود یک امتیاز محسوب می شود که روند دریافت مجوز برای داروخانه را آسان­ تر می ­کند. اگر مدرک تحصیلی شما دیپلم باشد، در خصوص مدرک 500 امتیاز دریافت می­ کنید. مدرک دانشگاهی در رشته­ های غیر از علوم پزشکی 600 امتیاز دارد. امتیاز دریافتی بابت داشتن مدرک کاردانی و کارشناسی در رشته­ های علوم پزشکی 800 است. مدرک کارشناسی ارشد و مدارک بالاتر از آن در رشته­ های علوم پزشکی 1000 امتیاز برای شخص به همراه دارد. اگر شخص متقاضی مدرک کارشناسی داروسازی را داشته باشد، امتیاز 1600 به وی تعلق می ­گیرد. مدرک کارشناسی ارشد داروسازی امتیاز 2000 دارد. اگر هم مدرک تحصیلی متقاضی دکتری تخصصی با پایه داروسازی باشد، امتیاز 2200 برای وی لحاظ می ­شود. علاوه بر این سوابق کار و تحصیلی نیز دارای امتیاز است.

بررسی داروها در قفسه داروخانه - آکو دکورال

امتیاز بومی

اگر شخص دارای سابقه دارو سازی باشد، به ازای هر 15 سال برای وی امتیاز محاسبه می شود. جدای از این موارد، بومی بودن شخص در شهر مورد تقاضا نیز برای تاسیس داروخانه دارای امتیاز است. برای بومی محسوب شدن هم شرایط خاصی وجود دارد. به این ترتیب شخصی بومی یک شهر محسوب می شود که در شهر مورد نظر به دنیا آمده باشد، یا اینکه دارای 5 سال سابقه کار پیوسته در آن شهر باشد. ناگفته نماند که بومی شدن به واسطه شغل شامل اشخاصی می شود که شغل انها مربوط به دارو سازی باشد یا اینکه به مدت حداقل 5 سال در یکی ار دانشگاه­ های آن شهر تحصیل کرده باشند. اگر فرد در استان مورد تقاضا بومی محسوب شود به این واسطه 50 امتیاز کسب می­کند و بومی بودن در شهر مورد تقاضا 100 امتیاز دارد. در این خصوص بهتر است به این نکته نیز اشاره شود که به واسطه گسترش شهرها و افزایش جمعیت برخی از مناطق تحت عنوان شهرهای جدید از شهرهای بزرگ جدا شده ­اند. این شهرهای تازه تاسیس نیز از این قانون پیروی می­ کنند. مواردی یا حضور در جبهه نیز امتیاز دارد. در ادامه به توضیح بیشتر در خصوص شرایط ثبت نام برای تاسیس داروخانه می­پردازیم.

شرایط ثبت نام متقاضی برای تاسیس داروخانه

برای دریافت مجوز داروخانه قبل از هر اقدامی باید شرایط لازم را به طور دقیق مطالعه کنید، و در صورتی که شرایط شما متناسب با این موارد بود نسبت به دریافت مجوز داروخانه اقدام کنید. در ابتدا باید طبق موارد توضیح داده شده حداقل امتیاز برای تایید مجوز را دارا باشید. علاوه بر این در صورتی با درخواست شما موافقت می شود که به طور همزمان مجوز یا پروانه ­ی دیگری که مربوط به علوم پزشکی باشد را نداشته باشید. در برخی موارد هم دو نفر به صورت مشارکتی متقاضی دریافت مجوز برای راه اندازی داروخانه هستند. در چنین مواردی امتیاز مربوط به ایثارگری، بومی بودن و اشتغال هر یک از متقاضیان به صورت جداگانه بررسی می شود. در خصوص امتیاز مربوط به مدرک تحصیلی هم امتیاز هر شخص که بیشتر باشد، لحاظ می شود.

چک کردن دارو - آکو دکورال

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص شرایط مورد نیاز برای تاسیس داروخانه پرداختیم. دانستید که در برای تائید تقاضای شما مبنی بر دریافت مجوز ساخت دارو خانه باید امتیاز لازم در این زمینه را کسب کنید.

دکوراسیون داروخانه نیز از مواردی است که در تاسیس یک داروخانه باید در نظر داشته باشیم. تیم آکو دکورال با سابقه چندین ساله در پیاده سازی قفسه داروخانه در خدمت شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *