دسته‌بندی نشده

اصول طراحی ویترین داروخانه

اصول طراحی ویترین داروخانه - آکو دکورال

یکی از اصولی ­ترین و اولین قد­م­ ها برای تاسیس یک داروخانه طراحی ویترین داروخانه است. در تمام موارد از جمله چیدمان قفسه­ ها، صندلی­ ها و … باید اصول و نکات لازم در این زمینه را رعایت کنید. رعایت تمامی نکات چیدمان و دکوراسیون فضای داخلی در مجموع سبب می شود تا داروخانه شما ظاهر زیبا و منظمی داشته باشد. قبل از شروع به چیدمان و طراحی دکوراسیون داروخانه باید در ابتدا فضای داخلی آن را در نظر گرفته و سپس با توجه به ابعاد و نیازهای یک داروخانه طراحی را انجام دهید. قبل از اینکار با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه طراحی و چیدمات فضای داخلی داروخانه می توانید از بروز اشتباهات احتمالی جلوگیری کرده و نتیجه کار شما قابل قبول خواهد بود. به طور کلی طراحی داروخانه خود شامل پنج مرحله می شود که این مراحل عبارتند از: طراحی و چیدمان ویترین داروخانه، طراحی قسمت پیشخوان داروخانه، طراحی اتاقی برای نگهداری پزشکی، طراحی ورودی داروخانه و در نهایت طراحی لوازم فروشگاهی داروخانه. در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

طراحی چیدمان داروخانه

از واژه چیدمان داروخانه به جای کلمه پلان طبقه نیز یاد میشود. این کلمه به معنای استفاده استراتژیک از فضای داخلی داروخانه به هدف تاثیر گذاری بیشتر بر روی تجربه مراجعه کننده و تاثیرات کاری بهتر است. چیدمان حرفه ­ای باید با توجه به ابعاد فضای داخلی داروخانه و نیر توجه به راحتی هر چه بیشتر مراجعین باشد. یک چیدمان حرفه ­ای تنها شامل چیدن داروها در قفسه داروخانه نمی شود. بلکه باید تمام موارد از جمله چیدن صندلی برای مراجعین، در نظر گرفتن فضا برای نگهداری از دارو و.. را نیز شامل شود.

اهمیت توجه به ویترین داروخانه به اندازه­ ای است که برای آن باید هزینه و زمان صرف کرد تا کار به درستی انجام شود. از طرفی دیگر این مورد علاوه بر موثر بودن بر روی جنبه ظاهری داروخانه بر روی تسریع روند کار کارکنان داروخانه نیز موثر خواهد بود. به این ترتیب که با منظم بودن قفسه ­ها دارو و مشخص بودن جایگاه آنها دیگر نیاز نیست تا زمان زیادی را برای پیدا کردن دارو صرف کنند.

دکوراسیون داخلی داروخانه - آکو دکورال

طراحی ویترین داروخانه

ویترین یک داروخانه اولین نمایی است که مراجعین به محض ورود به داروخانه با آن مواجه خواهند شد.  این موضوع به درستی نشان دهنده اهمیت توجه به آن است. جدای از این موضوع ویترین به طور کامل بر روی روند کاری کارکنان داروخانه تاثیر گذار است. به این ترتیب در ویترین داروخانه باید انواع داروهای موجود در داروخانه وجود داشته باشد. برای چیدمان بهتر میتوان داروهایی که به نوعی هم خانواده هستند را در یک طبقه قرار داد تا پیدا کردن آنها آسان­ تر باشد. برای مثال میتوان گفت که داروهایی موثر بر روی کاهش سرفه در یک قفسه قرار داده شوند. به همین ترتیب قرص ­های مسکن را در یک طبقه قرار دهید. در اکثر داروخانه ها علاوه بر دارو، محصولات آرایشی و بهداشتی نیز عرضه می شود که برای این محصولات نیز باید یک طبقه جدا را در نظر بگیرید. به این ترتیب پیدا کردن هر یک از آنها آسان تر خواهد بود.

نکته دیگری که در خصوص ویترین داروخانه باید به آن توجه داشت نحوه قرار دادن داروها در قفسه است. برای توضیح بیشتر در این خصوص باید گفت که بیشتر داروها دارای جعبه و بسته بندی هستند. اگر می خواهید ویترین داروخانه شما ظاهر بهتر و با نظمی داشته باشد باید دارو ها را همانگونه که درون جعبه هستند، در ویترین قرار دهید. بیرون آوردن داروهایی نظیر قر ص­ها از درون بسته بندی تنها سبب بی نظمی ویترین می شود.

دکوراسیون داخلی شیک داروخانه - آکو دکورال

از طرفی دیگر برخی از داورها شرایط نگهداری خاص خود را دارند که از آن جمله میتوان به شربت اشاره کرد. برخی از شربت ­ها نباید در معرض نور خورشید قرار گیرند. برای این دسته از داروها هم چیدن انها بدون خارج کردن از بسته بندیشان بهتر است. به طور کلی دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد چیدن داروها با بسته بندی که دارند بهتر می­ باشد. از دیگر این دلایل می تواند به شکل ظاهری بسته بندی دارو اشاره کرد. بیشتر داروها بسته بندی مکعبی دارند و به این ترتیب بهتر بر روی یکدیگر قرار میگیرند و در نهایت جای کمتری را اشغال میکنند.

ابعاد استاندارد برای ویترین داروخانه

در طراحی فضای داخلی داروخانه از جمله طراحی ویترین داروخانه توجه به استاندارد بودن ابعاد در نظر گرفته از اهمیت بالایی برخوردار است. به این صورت که شما باید برای دیگر قسمت­ های داروخانه نیز اندازه و فضای کافی را در نظر بگیرید. اگر به هر دلیلی قسمت­ های مختلف داروخانه از جمله ویترین، پیشخوان، ابعاد قفسه ­ها و.. از ابعاد استاندارد پیروی نکرده باشند احتمال صلب شدن آسایش فیزیکی کارکنان داروخانه و مراجعین وجود دارد. برای توضیح بیشتر در این خصوص میتوان یک مثال آورد. اگر به هر دلیلی برای قفسه بندی و ویترین ابعاد بیشتری در نظر گرفته شود این موضوع سبب کاهش فاصله آنها تا پیشخوان شده و در نتیجه برای عبور کارکنان داروخانه از نظر جای کافی برای رفت و آمد مشکل ایجاد می شود. اگر هم بخواهید این مشکل را با جلو کشیدن پیشخوان حل کنید فضای در نظر گرفته شده برای منتظر ماندن مراجعین کاهش پیدا می کند که این موضوع هم به نوبه­ی خود مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

مشکلات گفته شده تنها مشکلاتی نیست که به واسطه عدم در نظر گرفتن ابعاد استاندارد ایجاد می شود. برای ارتفاع و طول و عرض ویترین نیز ابعاد استانداردی وجود دارد. فرض کنید در یک داروخانه به این نکته توجه نشده و عمق قفسه­ های ویترین زیاد است. به این ترتیب در فضای انتهایی قفسه ­ها نمیتوان دارو قرار داد اگر هم دارو بگذارید برای برداشتن آن با مشکل مواجه می شوید. بهتر است این ابعاد و به اصطلاح عمق به اندازه­ای باشد که بتوان به راحتی دارو را برداشت و همچنین تمام داروهای ان قفسه نیز به درستی دیده شوند.

ویترین مدرن داروخانه - آکو دکورال

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص ویترین داروخانه و اهمیت توجه به آن پرداختیم. دانستید که ویترین از جمله اولین قسمت­ هایی است که مراجعین هنگام ورود به داروخانه آن را می بینند. این قسمت از داروخانه تاثیر زیادی بر جنبه ظاهری داروخانه دارد و چیدمان آن بر طبق اصول و استانداردهای تعیین شده سبب می شود تا با سرعت بیشتری بتوان دارو را پیدا کرد که این موضوع به معنای تسریع روند پیدا کردن دارو توسط کارکنان و نیز کاهش زمان انتظار مراجعین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *