دسته‌بندی نشده

راهکار های ارتقا جریان کاری در داروخانه

راهکار های ارتقا جریان کاری در داروخانه - آکو دکورال

داروخانه را می­توان یک سازمان اداری دانست که مسئولیت تامین اقلام دارویی مورد نیاز مردم را بر عهده دارد. همانطور که سایر سازمان ­های اداری برای افزایش بازدهی و کیفیت خدمات رسانی از تکنیک­ های مختلف استفاده می کنند، داروخانه هم ترفندهای خاص خود را دارد که با به کار گیری آن ها می تواند جریان کاری خود را بهبود ببخشد. در درجه اول داشتن یک سیستم مدیریتی قوی و کارآمد می ­تواند سبب موفقیت هر چه بیشتر داروخانه شود. مدیر قوی می ­تواند از بروز تنش جلوگیری کرده و از هدر رفتن منابع اقتصادی و نیرو انسانی جلوگیری کند. مدیر باید بر روی قسمت ­های مختلف داروخانه نظارت کافی داشته و از بروز اهمال کاری جلوگیری کند. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در خصوص راهکارهای ارتقا جریان کاری داروخانه بپردازیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

به دنبال رشد کردن باشید

بسیاری از افراد که رویای تاسیس داروخانه را در ذهن خود پرورش می­ دادند، بعد از تحقق این رویا گمان می­ کنند که کار آنها پایان یافته و باید تنها منتظر سود دهی باشند. اما حقیقت ماجرا با این مورد تفاوت­ هایی دارد. اگر می­ خواهید در زمنیه کسب و کارتان موفق باشید نباید از رشد کردن بترسید، بلکه باید همواره به دنبال راه ­های جدیدی برای توسعه کار خود بگردید. به عنوان مثال همواره اصول اولیه به کار گرفته شده در داروخانه خود را به روز رسانی کرده و از اصول جدید پیروی کنید. در کنار این موضوع توجه داشته باشید که در برخی موارد بنا به شرایطی لازم است تا برای پیشرفت داروخانه هزینه کنید. این هزینه­ ها را به چشم یک سرمایه گذاری نگاه کرده و مطمئن باشید به روز نگه داشتن داروخانه تاثیر زیادی بر روی  افزایش کیفیت و در نتیحه افزایش مراجعین خواهد داشت. برای تعهدات بدهی ­ها یک بازه زمانی خاص را مشخص کرده و با در نظر گرفتن این بازه زمانی نرخ بازگشت را کاهش دهید.

گسترش هوشمندانه کسب و کار

یکی از راهکارهای ارتقا جریان کاری داروخانه گسترش آن است. اما در خصوص گسترش داروخانه توجه داشته باشید که این گسترش نباید به هر قیمتی باشد. بلکه باید یک گسترش هوشمندانه را  انتخاب کنید که در طولانی مدت بتواند برای شما بازدهی خوبی داشته باشد. به عنوان مثال اگر مکان تاسیس داروخانه به اندازه کافی جا دارد نبوده، در صورتی که هزینه کافی برای خریداری مکان جدید را ندارید می­ توانید موقعیت اطراف خود را بررسی کرده و اگر در چهار طرف مکان داروخانه زمین وجود دارد به راحتی می ­توانید با خریداری آن مکان داروخانه خود را گسترش بدهید. یا اینکه مکان انباری داروخانه را در طبقه بالای داروخانه قرار دهید تا فضای پایینی به قفسه­ های دارو تعلق داشته باشد و فضایی توسط انبار اشغال نشود. مثال گفته شده یک مورد از گسترش هوشمندانه است که سبب می­ شود با هزینه کمتر بتوانید متراژ داروخانه را افزایش بدهید.

بخش آرایشی و بهداشتی در داروخانه - آکو دکورال

برای گسترش هوشمندانه به جهت ارتقا کاری داروخانه بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که گسترش دادن داروخانه هم شرایط و زیر ساخت­ های خاص خود را دارد و در هر شرایطی گسترش آن پیشنهاد نمی­ شود. به عنوان مثال اگر فروش داروخانه شما زیاد نیست، گسترش مکان داروخانه راهکار خوبی نیست. نه تنها سبب افزایش فروش نمی ­شود، بلکه می ­تواند تنها هزینه اضافی به همراه داشته باشد. در چنین مواردی باید از تکنیک­ های دیگری استفاده کنید تا با اجرایی کردن آنها فروش خود را افزایش بدهید. تنها در مواردی گسترش مکان داروخانه  پیشنهاد می ­شود که تعداد مراجعین بالا بوده و مکان داروخانه برای پاسخ دهی مناسب به مراجعین کافی نیست. به طور کلی باید گفت قبل از اقدام به تغییر در داروخانه ابتدا مشکل موجود را شناسایی کرده و سپس متناسب با آن راهکار ارائه دهید.

توجه به قسمت ورودی داروخانه

برای افرادی که از بیرون به داروخانه نگاه می­ کنند، اولین قسمتی که توجه افراد را به خود جلب می ­کند تابلو یا همان قسمت سر در داروخانه است. به نوعی می­توان این قسمت را معرف داروخانه دانست. مورد توضیح داده شده به درستی نشان دهنده اهمیت توجه به این موضوع می ­باشد. بنابراین برای ارتقا جریان کاری داروخانه برای داروخانه یک طراحی درست و اصولی داشته باشید.  برای داروخانه از یک تابلو مناسب با طراحی مرتب استفاده کنید. به جهت تامین نور کافی در طول روز بهتر است از درب ­های شیشه ­ای بزرگ استفاده کنید تا در طول روز نور کافی وارد محیط داروخانه شود. نور پردازی از جمله مهم­ترین عوامل موثر بر روی فضا سازی قسمت داخلی داروخانه است. برای شب هم که نور طبیعی به میزان کافی وجود ندارد باید از نور مصنوعی و لامپ به جهت تامین نور کافی استفاده کنید.

گروه صنعتی آکو دکورال با سابقه چندین ساله در طراحی دکوراسیون داروخانه می تواند در این امر در شما را همراهی کند.

فضای لوکس داروخانه - آکو دکورال

افزایش درآمدزایی

داروخانه اصلی ­ترین مکان برای تامین اقلام دارویی مورد نیاز افراد است. با این وجود می ­توانید برای بهبود ارتقای جریان کاری داروخانه از روش­ های دیگری هم برای افزایش درآمد زایی استفاده کنید. یکی از روش­ های افزایش درآمد زایی که در بسیاری از داروخانه­ ها هم در حال اجرا است، فروش محصولات آرایشی و بهداشتی در داروخانه می­ باشد. به این منظور می توانید در کنار قفسه ­های دارویی یک بخش را به محصولات آرایشی و بهداشتی اختصاص بدهید. برای عملکرد بهتر این بخش باید از پرسنلی ماهر استفاده کنید تا تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد. پرسنلی که بتواند به درستی مراجعین را برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی مورد نظرشان راهنمایی کند، تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش فروش این محصولات خواهد داشت.

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص راهکارهای ارتقا جریان کاری داروخانه پرداختیم. یکی دیگر از عوامل موثر در این زمینه انتخاب نیرو انسانی درست است. برای هر یک از قسمت­ های داروخانه باید پرسنل متخصص در آن زمینه را انتخاب کنید تا بتواند به درستی وظایف خود را انجام دهد. بعد از انتخاب پرسنل، نوبت به شرح وظایف می ­رسد. این کار بر عهده مدیریت داروخانه است تا با شرح وظایف و توجیح هر یک از پرسنل به آنها کمک کند تا عملکرد بهتری ارائه دهند و این عملکرد بهتر در مجموع سبب بهبود کیفیت خدمات رسانی و افزایش کارایی داروخانه می­ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *